Nové média zasahujú do politiky v čoraz väčšej miere.
Publikované 26.11.2016 v 18:44 v kategórii Politika, prečítané: 46x
Média dnes jednoducho zohrávajú dôležité postavenie, vysvetľujú situácie, pracujú s informáciou a to myslím, že všetci vieme akým spôsobom. Čo je dôležité, že vplývajú na verejnú mienku a to najmä v politickej sfére. Mojou dodnes nezodpovedanou otázkou je problematika, resp. otázka či vedia médiá vyhrať kampaň. Naozaj je dôležitá propaganda, namiesto politickej praxe a akademického vzdelania napríklad? Môj názor aj vzhľadom na koniec našich parlamentných volieb, či kampane „President-elect“ Donalda Trumpa alebo aj Baracka Obamu je, že dnešné média, najmä tie nové, nemôžeme ani len zďaleka podceňovať.
Média zasahujú nielen do politiky mnohokrát slúžia ako vzdelávacie, kritizujúce a zavádzajúce technikum na prenos informácii. Aby som však nebola len negatívna, keďže média mám celkom rada a verím v ich silu, vedia aj podávať pravdu, pomáhať v sférach, kde je potrebná ich verejná propaganda, vedia pomáhať ľudom dosahovať ich ambície a mocenské ideály.
Čo pre spoločnosť a politickú oblasť predstavujú nové média? Aký neporiadok vedia robiť v politike? Vidíme ich všade, denne sme ich súčasťou a fungujeme s nimi rovnako ako aj oni s nami v digitálnom svete. Fungujú na báze digitálneho a virtuálneho prenosu informácii prostredníctvom mobilov, tabletov, súkromných, či verejných sieti.Nové média svojou existenciou jednoducho prekonali bariéry a stali sa tým, čo ľudí oveľa viac zblížilo s procesom tvorby informácii. Blogy, weby a internet sú tým prostriedkom, aby dnes bežný človek mohol komentovať, zdieľať a vyjadrovať sa k čomukoľvek. Dostupnosť, ak môžem spomenúť, je ich najsilnejšou stránkou, pretože ich šírenie informácii, či už pravdivých alebo nie, je šialene rýchla. Predstavuje to len pár sekúnd, či minút a obyvateľ Kambodže si môže prečítať vývoj politickej situácie, alebo konflikt, ktorý prebieha povedzme v Británii.
Žijeme akoby v digitálne bubline, ktorá je priamočiaro napojená na skutočnosť týkajúcu sa celého sveta a celkového ľudského chápania. Nové média sa dnes stali prostriedkom natoľko rýchleho šírenia informácii, že v podstate sme schopní nahliadnuť do prebiehajúcich aktivít amerických vojenských jednotiek v Iráne, zistiť postup situácie na Ukrajine a sledovať spolu so všetkými štátmi USA zvolenie prezidenta.
Politici v poslednej dobe čoraz častejšie využívajú nové média pre zviditeľnenie sa a to najmä aj ich volebných kampani. Už to nie sú len „telky“, kde sme s napätím sledovali súboj Clintonovej a Trumpa, ale aj ich príspevky na Facebooku alebo populárnom Twiteri prostredníctvom ktorých si vymieňali, teda okrem nadávok a zverejňovania súkromných vecí, aj ich politické názory.Pomáha im to pri získaní voličskej podpory? „Hell yeah!“ Príkladom môže byť aj volebná kampaň Baracka Obamu z roku 2008, kedy sa pomocou fundraisingu podarilo potvrdiť, že jednotlivé stratégie politického marketingu propagovaného novými médiami dokážu mať vplyv. Webovka myobama.com mu priniesla „more“ dobrovoľníkov a podporu.
„Ich hlas je počuť na konci sveta, môžu nájsť informácie takmer o všetkom (...) a zároveň môžu celostvetovo šíriť lži, odďalovať tajomstvá svojich nepriateľov i neznámych ľudí, nachádzať možné obete pre podvody, zneužívanie detí a ďalšie druhy prenasledovania a obťažovania“(DYSON, E. 2001) Sú dokonalým výtvorom človeka, aký v rámci komunikácii mohol stvoriť. Tak ako všetko dokonalé čo človek vytvoril, môže byť aj tým najhorším, ktoré ho vie zničiť
Barbora Červeňová,študentka 5. ročníka Trenčianskej univerzity A. Dubčeka v Trenčíne, odbor politológia